ETP verzorgt collectie voor gloednieuwe Hyatt Regency Amsterdam

In het voorjaar van 2017 opende het gloednieuwe hotel Hyatt Regency Amsterdam haar deuren in het voormalig Emma Kinderziekenhuis aan de Sarphatistraat. Het is het derde hotel in Amsterdam onder de Hyatt vlag en wordt gezien als hét flagship project. Het design van het hotel brengt de natuurlijk omgeving en de groene geschiedenis van de Plantagebuurt samen met een hedendaagse lifestyle. ETP ontwikkelde in samenwerking met modeontwerper Francisco van Benthum de collectie voor het hotel.

Het thema en de atmosfeer van Hyatt Regency Amsterdam worden verweven met het koloniaal, Nederlands-Indisch verleden. Dit is niet alleen terug te zien in de keuken van restaurant Mama Makan, maar ook in de bedrijfskledingcollectie voor de medewerkers. “Het thema en de atmosfeer van het hotel zijn bepalend geweest voor de gebruikte kleuren, prints en ontwerpdetails. In deze collectie zijn kleur, kleurencombinatie en structuren van groot belang. We hebben deze elementen samengebracht in een all-over print. De structuren refereren aan palmbladen: dit is een knipoog naar de Indonesische folklore waarin organische prints een belangrijke rol spelen”, aldus Francisco.

Een modische benadering

De benodigde functionaliteit van bedrijfskleding speelde voor Francisco geen beperkende rol tijdens het ontwerpproces. “Ik ben me ervan bewust dat functionaliteit een absolute voorwaarde is. Dit is dan ook een kader waarbinnen je keuzes maakt, maar ik heb mij nooit beperkt gevoeld. Mijn rol als ontwerper is om een visie te visualiseren en ik heb ervoor gekozen om de collectie vanuit de ‘mode-kant’ te benaderen, dus in te zetten op onder andere een goede en moderne pasvorm.”

Francisco heeft de collectie opgebouwd vanuit losse items die samen een mooie combinatie maken, in plaats van één formeel pak. Zo is de formele blazer voor dames omgevormd naar een ietwat oversized versie die je losjes als vest kunt dragen. De collectie onderscheidt zich door deze modische benadering. “De actualiteit, keuzes voor bepaalde items en pasvorm zijn onderscheidende factoren. Daarbij speelt ook de non-formele benadering een grote rol, het is allemaal losser en ongedwongen van karakter en daarom juist een statement. En uiteraard is het kleurenpallet dat voortkomt uit de natuur – de groenen, de gekleurde grijzen en vergrijsd geel – een belangrijk element.”

Grenzen opzoeken

De samenwerking met een externe partij biedt Francisco een leuke uitdaging vanwege de kaders waarbinnen hij te werk gaat. “Het is aan mij als ontwerper om de grenzen van dit kader op te zoeken en de visie die het bedrijf heeft te vertalen naar een sterke uitstraling. Elk project en bedrijf is anders en heeft iets anders voor ogen. Ik vind het belangrijk dat de klant en het team waarmee ik werk niet alleen blij is met de collectie, maar ook met de voortgang van het productieproces. Dat zie je namelijk terug in de uiteindelijke uitwerking. De goede samenwerking met ETP was in dit geval flink van belang: je moet elkaar exact kunnen begrijpen omdat je het samen technisch moet uitwerken.

Francisco treedt met zijn werk buiten de gebaande paden. De keuze voor minder voor de hand liggende items en kleuren tekenen zijn authentieke benadering en dit is dan ook goed terug te zien in de collectie voor Hyatt Regency Amsterdam. “Ik ben heel erg blij met de totale look & feel van de collectie, het is verfijnd en de kleding is spannend en mooi opgebouwd. Ik kies nooit voor de standaard: een andere pasvorm, een spannende kleurencombinatie of een verrassend detail: dat is hetgeen waarmee mijn collectie zich onderscheidt.”

  • delen

Terug naar ETP Magazine

Lees ook