In gesprek met Monuta: een jaar na de lancering van ‘Skyfall’

FOTO: WENDELIEN DAAN
Yoram Hutzezon van Monuta

In 2015 presenteerde uitvaartverzorger en -verzekeraar Monuta haar nieuwe bedrijfskledingcollectie tijdens de viering van haar 90-jarig bestaan. ETP ontwikkelde de collectie in co-creatie met de Nederlandse ontwerper Mattijs van Bergen. Hoe is het een jaar later en wat zijn de ervaringen? ETP sprak met Yoram Hutzezon, Strategisch Online Marketeer bij Monuta – destijds betrokken als projectleider – over de ontwikkeling en betekenis van de nieuwe collectie.

Wat is de waarde van bedrijfskleding voor Monuta en wat draagt het bij aan jullie werkwijze?
Het is het visitekaartje van ons bedrijf. Twee miljoen gasten per jaar zien onze medewerkers in onze uitvaartcentra en een eerste kennismaking is daarin cruciaal. Wij streven naar een 9+ moment voor de nabestaanden en hun gasten en wij doen er alles aan hen een mooie herinnering mee te geven. Hier draagt professionele en mooie kleding zeker aan bij. 

We zijn inmiddels een jaar verder na de lancering van de nieuwe bedrijfskledingcollectie. Wat heeft het voor Monuta als bedrijf betekend? 
Ten eerste uniformiteit. Als je een uitvaartcentrum of crematorium van ons bezoekt dan dragen alle medewerkers kleding in eenzelfde lijn: dezelfde kleuren, dezelfde stijl en dezelfde uitstraling. Ten tweede keuzevrijheid. De medewerkers hebben de vrijheid om hun outfit samen te stellen uit diverse items van de collectie. Dit heeft voor veel werk- en draagplezier gezorgd en dat stralen de medewerkers ook echt uit.

De kleding wordt in 110 vestigingen door 650 medewerkers gedragen. Wat heeft deze nieuwe collectie betekend voor de medewerkers van Monuta?
Het draagcomfort is echt met stappen vooruit gegaan! De medewerkers voelen zich over het algemeen veel prettiger omdat de kleding veel meer van deze tijd is. Ze hebben minder het gevoel dat ze een strak uniform aan hebben. Met de keuzevrijheid kunnen de medewerkers hun eigenheid laten zien, maar wel binnen het totaalbeeld dat wij als Monuta willen uitstralen. Met de diversiteit van de collectie kunnen we ook anticiperen op de wensen van de nabestaanden. We krijgen wensen voor officiële uitvaarten; hierbij loopt de uitvaartverzorger voor de kist en draagt hij een jacquet, hoge hoed en handschoenen. Of men wenst juist het tegenovergestelde en vraagt specifiek om niet in pak te komen. Dan kunnen de medewerkers voor de kleding uit de iets meer casuallijn kiezen. Onze heren dragen dan een nette pantalon met een overhemd en een vest erop. De dames idem dito, zij hebben zelfs nog keuze uit verschillende jasjes en onderstukken.


De medewerkers hebben de vrijheid om hun outfit samen te stellen uit diverse items van de collectie. Dit heeft voor veel werk- en draagplezier gezorgd en dat stralen de medewerkers ook echt uit.

 

Fotoshoot met medewerkers in de nieuwe kleding

De nieuwe collectie heet ‘Skyfall’. Hoe is dit thema bedacht en doorgevoerd?
Als je iemand herinnert kijk je vaak naar de lucht, maar tegelijkertijd kan het een heel treurig moment zijn waarin je het gevoel hebt dat de wereld instort. Dit is bijna letterlijk de vertaling van ‘Skyfall’. Ontwerper Mattijs van Bergen heeft de kleuren van de lucht mooi vertaald in de ontwerpen. Het thema zie je bijvoorbeeld terugkomen in de diepblauwe pakken en vooral in de accessoires zoals de prachtige shawls, waarin hij wolkenprints en ons logo heeft verwerkt. Blauw is echt de hoofdkleur van de collectie. Een kleur die staat voor troost en daar hopen wij dan ook een beetje aan bij te kunnen dragen met onze kleding.

Wat is er uniek aan de nieuwe collectie?
Het unieke aan de collectie is de variatie in kledingstukken. Zo kunnen de dames kiezen uit o.a. rokken, broeken, jasjes, vestjes en shawls om verschillende setjes te maken. We hebben een uniek concept, vooral in de uitvaartbranche! Daarnaast heeft Mattijs ook voor de dames een jacquet ontworpen. Eigenlijk is een jacquet – de officiële kledij die gedragen wordt bij de dag van de uitvaart – alleen voor de heren. Maar nu heeft Mattijs deze ook ontworpen voor de dames. Dit werd heel erg goed ontvangen. Als accessoires voor de heren zijn er prachtige diep blauwe manchetknopen ontwikkeld die in een koperen beslag zijn gezet. 

En qua innovatie en duurzaamheid?
ETP kwam met vernieuwende stoffen die lang en intensief gebruikt kunnen worden en daarmee duurzaam zijn én er na een wasbeurt nog steeds fantastisch uitzien. Ook weten we dat de kleding op een duurzame manier gemaakt wordt en dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen. 

 —
ETP werkt met een datawarehouse: hierdoor zijn er kledingstukken op voorraad zodat medewerkers al binnen een paar dagen vaste kledingstukken kunnen krijgen die ze zelf kunnen bestellen via de webshop.

Waarom hebben jullie voor ETP gekozen?
ETP had direct een hele goede visie die paste bij wie wij als Monuta zijn en wat onze medewerkers zochten. ETP koppelde ons in het tenderproces aan ontwerper Mattijs van Bergen. Hij had meteen twee thema’s uitgewerkt waaruit we konden kiezen. Bovendien was hun aanpak heel nauwkeurig en professioneel en kon ETP ons veel werk ontnemen – bijvoorbeeld in het automatiseren van de voorraad en het bestellen daarvan. ETP werkt met een datawarehouse: hierdoor zijn er kledingstukken op voorraad zodat medewerkers al binnen een paar dagen vaste kledingstukken kunnen krijgen die ze zelf kunnen bestellen via de webshop die speciaal voor ons en naar onze huisstijl werd ingericht. Daar werden we erg enthousiast van. ETP stak er echt met kop en schouders boven uit!

De nieuwe collectie werd gelanceerd en geshowd tijdens de viering van het 90-jarig bestaan. Kun je hier meer over vertellen?
Dit was echt een fantastische show, waarin we met eigen medewerkers de collectie hebben gepresenteerd tijdens een modeshow. ETP heeft ons geholpen met het op poten zetten van de show en natuurlijk met de kleding. Alle ‘modellen’ kregen eerst een training van een catwalk- en presentatiecoach. Ook de ontwerper Mattijs was intensief betrokken en zocht alle setjes voor de modellen bij elkaar. We hadden zelfs een speciale remix van het nummer Skyfall van Adele aangekocht. Het is natuurlijk heel leuk dat je je collega’s op het podium ziet lopen. Je merkte echt dat er een ‘buzz’ ontstond en mensen heel nieuwsgierig werden en eigenlijk niet konden wachten totdat zij de kleding zelf mochten dragen.

Medewerkers showen de nieuwe collectie
Anita Witzier en Mattijs van Bergen

Wat was de rol van de klankbordgroep en hoe ging dit in zijn werk? Hoe hebben zij mee kunnen denken in de nieuwe collectie? 
Om de klankbordgroep samen te stellen hebben wij een oproep gedaan in ons eigen magazine ‘De MonutaNu’. We kregen veel aanmeldingen en de Monuta collega’s vonden het hartstikke leuk om op die manier mee te denken. Op basis van de maten die de mensen hadden opgegeven zijn medewerkers uitgenodigd om deel te nemen aan de klankbordgroep. Zij waren onze zogeheten proefdragers. ETP organiseerde diverse bijeenkomsten waarin de klankbordgroep feedback kon geven en op basis daarvan zijn weer aanpassingen doorgevoerd.  

Heeft dit bijgedragen aan het creëren van draagvlak binnen Monuta?
Ja, absoluut. De klankbordgroep bestond uit medewerkers die werkzaam waren in heel het land. De klankbordgroep was natuurlijk hartstikke trots dat ze als eerste de kleding mochten dragen, dus zij waren ook echt ‘promotors’. 

In de ontwikkelingsfase werden er passessies gehouden. Kun je hier meer over vertellen? 
Van te voren had elke medewerker in de online bestelmodule van ETP al hun kleding opgegeven. Daarbij hadden ze hun normale confectiemaat doorgegeven. Op diverse locaties door het hele land werden passessies georganiseerd. Hier konden alle medewerkers kleding doorpassen. Het was voor de medewerkers een eerste kennismaking met het dragen. Natuurlijk zijn er ook altijd een aantal mensen die minder tevreden zijn met een bepaalde pasvorm of toch liever een andere rok of een ander jasje kozen. Ter plekke kon ETP dan ook de maten aanpassen of bepalen of kleding nog op maat moest worden gemaakt. We hebben echt rekening proberen te houden met hoe mensen zich voelen in hun kleding. 

Als je nu terugkijkt op het proces, wat heb je als meest verrassend ervaren?
Als ik het nog een keer zou moeten doen, dan zou ik het exact hetzelfde doen. Ik vind dat het proces heel goed is verlopen en dat we hele goede keuzes hebben gemaakt. Ik was aangenaam verrast door de prettige maar toch zakelijke samenwerking met ETP. Het is een enorm professionele partij met veel expertise in het begeleiden van een creatief proces. Ook was er heel leuk contact met Mattijs van Bergen en was hij heel toegankelijk. ETP heeft aangevoeld dat Mattijs goed bij Monuta zou passen – als bedrijf en bij onze kernwaarden.

Foto's: Wendelien Daan



“ETP heeft aangevoeld dat Mattijs goed bij Monuta zou passen – als bedrijf en bij onze kernwaarden.”

 

Ontwerper Mattijs van Bergen voor Monuta
  • delen

Terug naar ETP Magazine

Lees ook