ETP over MVO en Duurzaamheid

Net als in veel andere branches krijgen maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid in textielproductie veel aandacht. Misschien zelfs nog wel meer. We kennen allemaal de vreselijke beelden van het in 2013 ingestorte Rana Plaza in Bangladesh of van kinderen achter naaimachines. Waar het gros van de consumenten er misschien niet dagelijks mee bezig is, is de markt voor bedrijfskleding al jaren bewust stappen aan het zetten op dit gebied. 

MVO en duurzaamheid zijn belangrijke aandachtspunten voor zowel klant als leverancier. Het is de laatste jaren heel gebruikelijk dat hieraan in een pitch of aanbesteding een hoofdstuk wordt gewijd. In de beoordeling en selectie van een leverancier weegt dit dan ook behoorlijk zwaar. Bij ETP zijn wij erg overtuigd van het belang van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen en hebben daarom al in een heel vroeg stadium ons beleid hierin bepaald en dat in de loop van de tijd steeds duidelijker vormgegeven.

Wij startten eind jaren ‘90 met een eigen Code of Conduct – gebaseerd op de richtlijnen van de ILO (International Labour Organization) en andere relevante verdragen – die onze producenten ondertekenden en wij werden lid van de net opgerichte Fairwear Foundation. In 2014 zijn wij overgestapt naar de FTA (Foreign Trade Association) en sloten wij ons aan bij BSCI (Business Social Compliance Initiative) omdat dit beter aansluit op ons inmiddels gegroeide netwerk van productielanden en -locaties en de schaal waarop wij actief zijn.

Ons MVO beleid wordt bovendien getoetst door een onafhankelijke organisatie: FIRA. Een platform voor duurzaam ondernemen, ontstaan als initiatief van een aantal grote Nederlandse bedrijven en vanuit de behoefte om in kaart te brengen hoe bedrijven opereren. 

Wij vinden die toetsing – en ons certificaat Goud – een juiste manier om aan onze markt te laten zien dat wij doen wat we zeggen en dat wij voor onze klanten en prospects dus ook op dat vlak een geschikte partner zijn!


Ons MVO beleid wordt bovendien getoetst door een onafhankelijke organisatie: FIRA. Een platform voor duurzaam ondernemen, ontstaan als initiatief van een aantal grote Nederlandse bedrijven en vanuit de behoefte om in kaart te brengen hoe bedrijven opereren. 

 

  • delen

Terug naar ETP Magazine

Lees ook